Khamis, Julai 17, 2014

Citer Puasa

Selamat berpuasa! 
Walau dah 19 ramadan baru nak updet blog dan wish katanye..

Tahun ni sambut puasa di Teganu..
Ye Teganu...tu kampung suami saya..
eh, Shrek Ijo dah kawen? (macam kan ada orang kisah ken..)

Ok.story la sket pasal suami..
Kenal dia pun sebab dia keje kat negeri johor
takdenya saya nak gi teganu dan kenal dia di sana..
tu dah tebiat namanya..haha
Suami anak ke 3 dari 8 orang adik beradik
Dan dia anak lelaki pertama dalam keluarga..boleh faham ye..
hanya ada kakak dan adik laki-laki saja..

nanti saya updet tentang bertunang,nikah dan majlis kawen..
takot makan tahun je baru hupdet kang..haha


Ni nak citer sambut puasa kat teganu dulu..
balik ni pun sebab raya kali ni kami beraya di kampung saya..Muar

Ini adalah kali ke-3 saya balik ke kampung suami..
Pertama masa kami dah bertunang. 
Kali kedua semasa sepupu suami kawen dan ketiga masa sambut puasa ni la..hehe
Balik kali ni saya tak drive sebab tak larat nak drive balik JB dalam keadaan berpuasa..
takot iman saya tak kuat jer..haha

Kami naik bas jumaat malam dan sampai ke teganu sabtu pkol 10 pagi..
bas nya bayak cekadak..tu yang lambat sampai..nasib sabtu belom puasa lagi..
kelaparan turun dari bas.adik ipar pulak lambat datang ambil kite org..
nak sarapan dulu tak boleh sebab mak mertua dah buatkan sarapan nasi lemak teganu..yum..yum..yum..
bantai minum air jer la..

sampai rumah mertua, sarapan dulu pastu bersiap ke pasar payang..
nak beli piuk (baru kawen kan..kena la ada piuk belanga ni) dan beberapa barang orang kirim..
balik dri PY dah petang..mak mertua cakap tok tak sihat
tok ni nenek suami belah mak.. 
malam pas maghrib kami gi melawat tok..
alhamdulilah dia kenal lagi cucu dia (suami)..sebab tok yang besarkan suami
bila suami tanya kenal ke tak?dia terus sebut nama suami..dia kata cam suara....
cucu2 lain dia dah tak ingat...
dan pada 17 Julai 2014 Tok telah menghembuskan nafasnya yang terakhir di hospital..
Kami tak dapat balik untuk melawat tok.. 

-   Al-Fatihah  -


ok.citer pasal lain..

Disebabkan saya tak pernah pun berjalan jauh jadi saya sangat teruja la jugak gi negeri orang..
saya agak pelik gak bila ditunjuk kan kuih2 negeri teganu..
Keluarga mertua saya seronok sebab dia orang nak saya rasa kuih2 dan makanan negeri mereka..
Dia orang akan beli apa saja kuih yg ada.makan tak makan belakang cite
Ok.redho...


Ni ada la antaranya kuih/makanan yang saya makan..tu pun dapat dari gugel..ada lagi kuih2 yang saya makan tapi saya tak tau apa namanya.jadi tak boleh la nak gugel..huhu







Dua ni kuih apam kot (kalau tak silap la)..dalam nya ada cecair yg agak likat tapi sedap..
cube la kalau jumpa kuih ni..




 Akok..rasanya kat negeri mana2 pun ada jual.tapi suami kata kebanyakan yg jual bau/rasa hanyir..dia lagi suke akok negeri dia..original katanya..kuat sangat semangat negeri awak tu..haha


Yang ni jeruk urat lembu.orang negeri teganu/kelantan mungkin biasa la kot dengan makanan ni.saya cube.tapi tekak saya tak leh terima..maaf.
 

Puasa pertama suami minta Mok Tom (mertua saya) buat bubur lambuk teganu.
saya nak rasa katanya..
padahal dia yang nak makan..
Mok Tom ok jer masak2 ni..dah anak dia jual nama saya kan..



Ni la bubur lambuk nya..penuh dengan ulam2..dan sangat banyak lada hitam.
mula2 takot gak nak cube.takot tak kena dengan tekak.sekali suap....mak aiiii...sedap nyerrrr!
pastu pening kepala.sebab lada hitam banyak sangat kot.
Suami memang kalah dengan lada hitam..
kalau makan memang sure kena ceri beri..dia tak makan pedas..
tapi kadang2 beriya tanya tak buat sambal belacan ke?
bila dah buat makan nya ambil hujung sudu je..ppfffttt..
ikot awak la..janji awak makan bila saya masak..huhu




lauk berberbuka..



Suasana berbuka....






Puasa ke-2..
Kak Na (kakak suami) ajak gi Desa Murni Batik..
Nak cari baju raya..
Ni yang lama punya. kat area Kg Atas Tol..
Yang baru kat area bandar..
cewah.baru 3 kali balik teganu dah tau mana baru mana lama..kikiki

Pada saya kalau gi yg kat Kg Atas Tol ni hanya banyak pilihan baju2..kain2 baju melayu nya lembut je..harga pun sangat berpatutan..
Tapi kalau nak tudung. Baik gi DMB kat area bandar..
Boleh mabok tudung masuk sana..sampai tak reti nak pilih nak tudung apa..haha

kat KAT ni ada gak tudung..
Tapi tak banyak sangat pilihan..
Bila ada saya dah berkenan tak de la pulok..
jadinya kite beli la tudung yang kite tak rancang nak beli ye tuan puan..saya rembat tudung syiria..puas hati..ngeeeee 



balik dari berjalan kami siap2 nak masak..
suasana berbuka tak sempat nak ambil gambar..sebab sibuk..sibuk tak sabar nak berbuka..haha

gi jalan ke bazar pun tak bawa tepon..
keadaan bazar sangat2 pack..dah macam gi perhimpunan..










suami beli ni..rojak rumpai laut..saya tak ingat apa nama nya..ni pun dapat dari gugel dan saya tak berjaya makan..


Anak2 Kak Na..
No. 3 Sara dan Haziq yang ke-4..
Budak macam biasa la..
jarang jumpa kan..enjin tak panas lagi..
kite panggil pun tak layan..
tapi bila dah enjin dah panas...pantang saya baring atau masuk bilik. laju je dua2 ni ngekor dan minta saya layan dia orang main..
Bila tak nampak kelibat saya jerit panggil sekuat hati..
"Cik Teh..ooo Cik Teh..Cik Teh kat mana?"
Sila la nyahut ye..kalau tak, tak duduk diam nanti..

Puasa ke-3..
pun tak sempat nak bergambar sebab nak bersiap naik bas balik JB..
bas gerak pkol hampir pkol 10 malam.. kol 12 tengah malam benti kat mana ntah deber haus benti minum..
lama ok.rasanya takde penumpang yg turun pun..
masing2 menbute..tak mungkin nak suruh bersahur..
hilang akal ke hapa..kenyang lagi kot..
dan hakikatnya memang dreber tu tak berhenti untuk sahur pun..
rasa macam nak tumbuk je muke dua2 deber tu..huwaaaa....


Ok..
Tu jer.

Tiada ulasan: